25&26 december en 30 december t/m 01 januari zijn wij gesloten ivm de feestdagen.
Stevige cilinders: welke kies jij?
Ga je op jacht naar een nieuwe motor, dan weet je misschien nog niet precies welk model je zoekt. Maar je kunt vaak wel al motors uitsluiten op basis van het type motorblok. In deze blog lees je alles over verschillende soorten cilinders en de voor- en nadelen hiervan. Zo kun jij nog makkelijker een keus maken voor jouw droommotor!
De robuuste eencilinder
Stond jij vroeger als eerste in de startblokken om je motorrijbewijs te halen? Dan is de kans groot dat je jouw eerste kilometers op een eenpitter hebt doorgebracht. Met een A1-rijbewijs ben je beperkt tot 125 cc-motoren, en die zijn vrijwel allemaal eencilinders. Maar ook in zwaardere categorieën vind je ze, al is het aanbod niet groot. In Nederland moet je goed zoeken naar dit type motor, maar als je ze tegenkomt, zijn het vaak iconische modellen. Denk aan de oudere KTM Dukes (de nieuwste 790 en 890 zijn tweecilinders), Yamaha’s XT660 of de Aprilia Pegaso 650. Ook de Ducati 1 cilinder Hypermotard 698 Mono is een goed voorbeeld van een krachtige eencilinder. Hoewel er niet veel van deze eenpitters verkrijgbaar zijn, is het nog altijd een gewilde keuze onder motorliefhebbers.
Een van de grootste voordelen van een motor met 1 cilinder is het flinke koppel bij lage toeren. Ideaal voor rijden in de stad, want je kunt snel wegrijden. Daarnaast zijn zwaardere eenpitters vaak speels en lichtvoetig, dankzij hun compactere en lichtere motorblok in vergelijking met de gemiddelde viercilinder. Natuurlijk, ze missen de hoge topsnelheid en hebben vaak meer trillingen, maar dat draagt juist bij aan hun unieke karakter.
Twinning is winning: de 2 cilinder motor
Het beste blok om aan je been te hebben hangen: de tweecilinder. Je kunt kiezen tussen de Paralleltwin, V-twin en boxermotor. Twins rijden lekker soepel en trekken snel op. Het belangrijkste verschil tussen een Paralleltwin en een V-twin is de opstelling van het motorblok. Bij een paralleltwin staan de cilinders naast elkaar. Bij de V-twin staan ze tegenover elkaar. Een boxermotor is de uitzondering op de regel, want deze cilinders zijn dwars geplaatst. Je hebt veel verschillen tussen tweecilinder motoren, want ze gaan van 250 tot 1900 cc. Hierdoor passen tweecilindermotoren zowel in tour- als sportmodellen. Zo zijn de BMW F700GS ABS 2 en de Yamaha Hypernaked MT-07 met 2 cilindermotoren voorbeelden van sportieve motoren met voldoende power.
Speelse 3 cilinder motoren
Houd je van pittig en speels rijden? Dan is een 3 cilinder motor iets voor jou. MV Agusta, Triumph en Yamaha zijn merken met 3 cilinders. Deze motorblokken worden compact en licht gebouwd en hebben voldoende vermogen om een leuk sprintje te trekken. Dit maakt deze motoren ideaal voor stadsritten en ritten met veel bochten, door hun wendbare karakter. Ze hebben ook een heel typisch eigen geluid, waardoor ze geliefde tourmotors zijn. Voorbeelden van 3 cilinders zijn de Yamaha Tracer 900 ABS en de MV Agusta F3 800 ABS.
Vrijheid met 4 cilinders
Kies je voor vier cilinders, dan kies je voor veel vermogen en een trillingsvrije, naadloze rijervaring. Doordat een viercilindermotor zijn kracht opbouwt, is het ook een geschikte motor voor beginnende motorrijders. Zodra je deze motor vol vermogen geeft, merk je al snel dat er behoorlijk wat kracht in de vier cilinders verscholen ligt. Precies om deze reden worden vierpitters ook veel voor racen gebruikt.
De grote onbekende: de vijf cilinder motor
Een vijfcilindermotor is enorm zeldzaam binnen de motorbranche en wordt eigenlijk niet verkocht. Een van de bekendste voorbeelden is de Honda RC211V, een racemotor die door Honda werd ontwikkeld voor de MotoGP. Deze motorfiets werd geïntroduceerd in 2002 en had een unieke 990 cc V5-motor. De RC211V was zeer succesvol in de MotoGP, met maar liefst drie wereldkampioenschappen op zijn naam. Deze motorvariant is echter nooit verder ontwikkeld, vanwege de nieuwe regeling van MotoGP in 2007. Vanaf toen mochten alleen 800 cc motoren deelnemen, waardoor de 5 cilinder naar de achtergrond verdween. Er zijn wel geruchten dat andere merken ermee bezig zijn, maar vooralsnog hebben we nog geen bevestiging gekregen dat er al een nieuw model uitgebracht is.
Soepel scheuren met zes: de 6 cilinder motoren
Wil je echt soepel rijden, dan is een motor met zes cilinders iets voor jou. Honda heeft de GL1800 Gold wing, en BMW de K1600-serie met 6 cilinders. Deze pareltjes staan bekend om hun vermogen om hoge toeren te maken zonder overmatige trillingen. Ze zijn compact, hebben een uitstekende balans en zelfs op zeer hoge snelheden gecontroleerde rijervaring. Houd je van acceleratie? Kom dan onze 6 cilinder motoren testen voor een proefrit.
Wist je dat je ook jouw oude motor bij ons kunt inruilen? Maak een afspraak in onze showroom of bel met 06-83903439 om te checken of jouw favoriet nog op voorraad is.